Tiedote tartuntatautilain muutoksista

6.12.2017

5.12.2017

TEHY SELÄNTEEN AO TIEDOTTAA TARTUNTATAUTILAIN MUUTTUMISESTA

Työntekijöiden rokotuksiin on tulossa muutoksia 1.3.2018 voimaan tulevan tartuntatautilain säädöksen (48 §) vuoksi, jossa säädetään työntekijöiden ja opiskelijoiden rokotuksista potilaiden suojaamiseksi.

Tartuntatautilain säädös velvoittaa työnantajaa arvioimaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteissä henkilöstöltä tarvittavan rokotesuojan potilaiden suojaamiseksi. Lain soveltamisalan piiriin kuuluvat julkiset ja yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköt, joiden asiakas - ja potilastiloissa hoidetaan lääketieteellisesti arvioituna tartuntatautien vakaville seuraamuksille alttiita asiakkaita tai potilaita. Lain mukaan näissä yksiköissä työnantaja saa käyttää vain erityisestä syystä henkilöä, jolla on puutteellinen rokotussuoja. Työntekijällä ja työharjoitteluun osallistuvalla opiskelijalla on oltava joko rokotuksen tai sairastetun taudin antama suoja tuhkarokkoa ja vesirokkoa vastaan. Lisäksi edellytetään rokotuksen antama suoja influenssaa vastaan ja imeväisikäisiä hoitavilla hinkuyskää vastaan.

Jokaisen terveydenhuollon ammattihenkilön kannattaa hankkia Suomen terveysviranomaisten suosittelemat ja kansallisen rokotusohjelman mukaiset rokotukset. Rokottautuminen ennaltaehkäisee tautien leviämistä ja edistää ammattihenkilön oman terveyden lisäksi myös yhtenä keinona potilasturvallisuutta.

Rekrytointitilanteessa työnantaja voi edellyttää tartuntatautilain mukaista rokotesuojaa 1.3.2018 alkaen. Työnantaja voi jättää työntekijän palkkaamatta työtehtävään, jos selvityksiä ei toimiteta. Myös työehtosopimuksissa voi olla määräyksiä lääkärintodistuksen esittämisvelvollisuudesta.

Työsuhteessa olevalle työntekijälle työnantajan tulee ensisijaisesti tarjota työsopimuksen mukaista muuta työtä, mikäli työntekijä ei toimita soveltuvuustodistusta tartuntatautilain mukaisiin tehtäviin. Viime kädessä työnantaja päättää lääketieteellisen arvion perusteella toimialue- ja yksikkökohtaisen rokotesuojan tarpeen.

LISÄTIETOJA luottamusmiehiltä tai Tehyn www sivuilta.

Tehy Selänteen ammattiosaston hallitus suosittaa jäseniään toimimaan tartuntatautilain velvoitteen mukaisesti. PPKY Selänteen yhteistyötoimikunnassa on käsitelty 15.11.2017 ja kuntayhtymän hallituksessa on käsitelty 23.11.17 työnantajan ohjeistusta rokotusmenettelystä ja velvoitteeseen liittyvistä käytännöistä.

Tehy ry jätti yhteistyötoimikunnassa eriävän mielipiteen liittyen rokotustietojen keräämiseen liittyvään käytäntöön ja mahdollisen rokottamattomuussanktion osalta tässä käsittelyssä.

Ao hallitus kehottaa jäseniään toimimaan tartuntatautilain mukaisesti ja antamaan selvityksen terveydentilastaan työnantajalle sille suunnitellulla lomakkeella. Jokainen voi toimittaa lomakkeen kuitenkin suoraan tth:n. Soveltuvuuden työtehtävään arvioi vain tth ei esimies. Työntekijän suostumuksella tth ilmoittaa esimiehille työntekijän soveltuvuuden työtehtävään työntekijän toimintayksikössä. Lomakkeen voi toki antaa myös niin halutessaan esimiehelle.

Jos rokotussuojan osalta työntekijä saa arvion, että hän ei voi toimia työtehtävässään- kehoittaa ao hallitus työntekijää ottamaan yhteyttä pääluottamusmieheen jatko-ohjeiden saamiseksi.

Tehy Selänteen ao hallitus