Ammattiosasto tiedottaa, syyskuu 2019

11.9.2018

Tehy Selänteen ao 716 tiedottaa! 5.9.2018

Tehy Selänteen ao 716 osallistuu jäsentensä harrastustoiminnan tukemiseen toimintasuunnitelman mukaisesti kansalaisopiston kurssimaksun osalta: 10 eur/jäsen eli yhdestä kurssista saat 10 euron alennuksen toimimalla seuraavasti:

Jokilatvanopisto: Ensimmäisellä jumpalla/kielikurssilla/tms. täytät henkilötietolomakkeen. Sieltä löytyy kohta jossa kysytään maksamiseen liittyviä asioita. Lisää siihen merkintä: Tehy 716, niin laskusta vähennetään tuo alennus.

Jokihelmen Kärsämäen kurssit: merkitse nimilistaan Tehy 716 nimesi perään niin tieto menee opiston toimistoon laskutukseen.

Osallistumalla ammattiosaston syyskokoukseen ja jouluruokailuun voit vaikuttaa toimintasuunnitelmaan ja siihen mihin virkistysrahoja käytetään seuraavana toimintavuonna. Syyskokouksen alustava päivämäärä 29.11.2018, laita kalenteriin.

Pääluottamusmies tiedottaa:

* Osa Karjalahden henkilöstöstä on jo siirtynyt Attendon palvelukseen, Köpsin osalta siirto tapahtuu myöhemmin. Tulossa jäsenilta yksityiselle siirtyneelle henkilöstölle ja muille asiasta kiinnostuneille, yhdessä SuPer:n kanssa, seuraa ilmoittelua: teemoina palkkaus, työsopimus ,palkanmaksupäivä ja ammattiosasto kuviot.

* EPÄPÄTEVYYSALENNUS:

Mikäli epäpätevän viranhaltijan/työntekijän työtehtävät ovat samat kuin pätevän, palkkaa ei voida alentaa ns. epäpätevyyden perusteella. Käytännössä palkkaa voidaan alentaa ainoastaan silloin, jos tehtävä ei ole vaativuudeltaan täysin sama kuin pätevän tehtävä. Vuoden 2012 jälkeen epäpätevyysalennusta ei käytännössä enää ole automaattisesti voitu soveltaa.

Tehyläisissä ammateissa epäpätevyysasia ei ole niin selvä kuin jossain muissa ammateissa, johtuen ennen kaikkea terveydenhuollonalan tehtävistä. Esimerkiksi sairaanhoitajalla tulee olla Valviran myöntämä laillistaminen, jotta hän voi tehdä itsenäisesti sairaanhoitajan tehtävässä. Vastaavasti sairaanhoitajan tulee suorittaa lääkeosaamisen tentit ja näytöt, jotta hän voi itsenäisesti suorittaa tehtävässä vaadittavaa lääkehoitoa.

Toisaalta meidän alalla on tehtäviä, joissa vastaavat asiat eivät automaattisesti kuulu tehtävän suorittamiseen. Näin ollen kukaan ei automaattisesti pysty sanomaan, miten perusteltua mahdollinen epäpätevyysvähennys on ollut. Tästä syystä jokainen tilanne tulee tutkia ja selvittää erikseen ja tarvittaessa aloittaa asian tiimoilta paikalliset neuvottelut. Tästä syystä kannattaa olla yhteydessä pääluottamusmieheen. Muista, että takautuvien saatavien osalta on määräyksiä työsopimuslaissa; Palkan korjaamista voi vaatia takautuvasti viiden vuoden ajalta. Huom! jos työsuhde on päättynyt, kanne tulee nostaa 2 vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä.

ao pj Kirsi Kärkkäinen p. 0400-145716 kirsi.karkkainen@selanne.net

plm Nina Pulkkinen p.044-4456 632 nina.pulkkinen@selanne.net

alueluottamusmiesten yhteystiedot löydät ao:n nettisivuilta https://ao716.tehy.fi/