Helmikuun ammattiosastotiedote

25.2.2021

23.2.2021

TEHY SELÄNNE JA PÄÄLUOTTAMUSMIES TIEDOTTAA:

Huhtikuun alussa nousevat kaikkien KVTES piirissä olevien tehtäväkohtaiset palkat yleiskorotuksella 1%, myös mahdolliset henkilökohtaiset lisät korottuvat 1%. Työkokemuslisään tulee myös nousua, koska työkokemuslisän suuruus lasketaan 3 % tai 8 % tehtäväkohtaisesta palkasta.

Neuvotteluissa työnantajan kanssa on käsitelty järjestelyvaraerää, joka on jaossa myös 1.4.21 alkaen, 0.8% kvtes piirissä olevien palkkasummasta. Tämän erän jaon päätöksestä työnantaja tiedottaa kun asia on käsitelty.

Yhteistyötoimikunnassa 17.2.21 päätettiin, että työnantaja valmistelee yhdessä henkilöstöjärjestöjen pääluottamusmiesten kanssa perusperiaatteet vapaaehtoisen lomarahojen vaihtamiseen ja vapaaehtoisen varallaolon määräyksiin liittyen. Henkilöstöjaos (työnantajan toimielin päätöksenteossa) sitten päättää näistä ohjeista.

Uusi henkilöstöhallinnan ohjelma on aiheuttanut haasteita mutta mahdollisista epäselvyyksistä palkkalaskelmassa kannattaa keskustella aina ensin esimiehen kanssa tai jos ei selviä, niin palkanlaskijalta kysyä asiaa. Vuosilomapalkka ja siihen liittyvä vuosilomapalkan lisäys (niillä henkilöillä joiden työaikaan sisältyy säännöllisenä työaikana tehtyä sunnuntai-,ilta- tai yötyötä) on jäänyt ainakin osalla huomioimatta helmikuun palkkalaskelmassa. Tarkistakaa AINA palkkalaskelmanne kun se tulee, että se pitää sisällään asianmukaiset työaikakorvaukset. Ohjelmamuutos ym. inhimilliset tekijät saattavat aiheuttaa virheitä näissä. Neuvoa voi aina kysyä vaikka luottamusmiehiltä.

Tehy Selänteen sääntömääräinen kevätkokous järjestetään 22.4.2021 klo 18 alkaen, teams kokouksena. Laita jo kalenteriisi- luvassa sääntömääräiset asiat ja muuta ajankohtaista infoa tuolla hetkellä.

Tehyn valtuustovaalien ehdokasasettelu jatkuu vielä tämän viikon. Ehdokkaaksi voi asettua 28.2.21 klo 24:n asti. Tehyläiset jäsenet päättävät kuka Tehyssä päättää. Äänestysaika valtuustovaalissa on 29.3.-21.4.21. Äänestää voi ammattiosastojen jäsenet sekä Tehyn opiskelijayhdistyksen jäsenet. Ammattiosastomme hallitus järjestää arvonnan äänestäneiden kesken- seuraa tiedottamista.

Työn kuormittumistilanteissa ja työolosuhteisiin liittyvissä epäkohdissa, ensisijainen toiminta asiassa on aina esimiehelle asian tiedoksi saattaminen. Jos asiassa ei tapahdu tilanteen paranemista voi myös ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun. Ammattiosaston hallitus on saanut tiedoksi joistakin yksiköstä työn kuormittumiseen ja resurssivajeeseen liittyviä yhteydenottoja ja pääluottamusmies on lähestynyt asiassa niin työsuojeluvaltuutettua kuin myös työantajan edustajia. Vastuu työkuorman kohtuullisuudesta ja riittävästä resurssista on yksinomaan työnantajalla. Asiassa odotetaan työnantajanedustajien vastausta.

POPsote hankkeen toimintalähtöinen työvuorosuunnittelupilotti: hankkeen pilottiyksiköt ovat muuttuneet aiemmasta. Pilotin yksiköt muodostuvat Haapajärveltä. Tehy plm, SuPer plm ja TSV ovat saaneet kutsun myös osallistua hankkeen suunnitteluryhmiin.Ko henkilöt osallistuvat työryhmiin henkilöstön edunvalvontaroolissa ja tsv työsuojeluasioiden asiantuntijana.