Maaliskuun ammattiosastotiedote

2.3.2022

YLITYÖ- JA VUORONVAIHTOKIELTO, TYÖTAISTELUUN LIITTYVÄ TIEDOTE Tehy Selänteen jäsenille!

KUNTATYÖNANTAJA eli KT keskeytti neuvottelut uusista virka- ja työehtosopimuksista 28.2. Kunta-alalla siirrytään 1.3. alkaen sopimuksettomaan tilaan. Se tarkoittaa, että vanhoja virka- ja työehtosopimuksia noudatetaan, mutta työrauhavelvoitetta ei enää ole. Sopimuksettomassa tilassa erilaiset tukitoimet ja työtaistelut ovat täysin laillisia. Tehy ja SuPer julistivat neuvotteluja vauhdittaakseen ylityö- ja vuoronvaihtokiellon koko kuntasektorille. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on voimassa alkaen ti 1.3.2022 klo 15 ja päättyen ti 8.3.2022 klo 15.

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana työtä tehdään normaalisti ennalta suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti. JÄSENEN TULEE NOUDATTAA LIITON PÄÄTÖSTÄ TYÖTAISTELUSTA.

Apua ongelmatilanteisiin löydät https://www.tehy.fi/fi/neuvottelukierros/kuntasektori sivustolta!

Usein kysytyt kysymykset (UKK) -osioon on kerätty tietoa ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta. Jos et löydä vastausta sinua askarruttavaan asiaan, ole yhteydessä asiantuntijoihimme sähköisen asiointipalvelun kautta. Kiireellisissä asioissa voit soittaa numeroon +358954227100. Työsuhdepuhelinpalvelussa päivystetään toistaiseksi arkisin klo 9–15 (poislukien pe 4.3.).

Oman työpaikkasi Tehyläinen pääluottamusmies ja alueluottamusmiehet ovat käytettävissä tähän työtaisteluun liittyvissä ongelmatilanteissa. Kts yhteystiedot Tehy Selänteen www sivuilta: https://ao716.tehy.fi

SINUA TEHYLÄINEN TARVITAAN NYT! Kyse on hoitajapulan ratkaisusta, sote-alan veto- ja pitovoimasta. Joukkovoimalla me saamme aikaan muutosta. Nyt voimassa olevaan työtaisteluun tarvitaan ihan meitä jokaista. Kyse on määräaikaisesta työtaistelutoimenpiteestä ja on todella tärkeää, että kaikki sitoutuvat siihen. Mitä paremmin rivit pysyvät tässä, sitä nopeammin työtaistelu vaikuttaa. Työnantaja vastaa potilasturvallisuudesta ja siitä, että työt pystytään tekemään normaalin suunnitellun työvuoron puitteissa.

Työtaistelun aikana et anna suostumustasi ylityön tekemiseen tai vuoronvaihtoon. Jos sellaiseen sinut esimiehen toimesta määrätään- älä allekirjoita mitään lappua vaan pyydä työnantajalta määräys kirjallisena. Tee ilmoitus ammattiosaston nettisivuilla asiasta mahdollisimman pian. https://ao716.tehy.fi . TYÖTAISTELU otsakkeen alla tietoa asiasta lisää. (llmoituslomake työtaistelu -sivuston vasemmassa reunassa.)

Jo alkanutta työvuoroa EI VOI PIDENTÄÄ ilman suostumusta (työtuomioistuimen päätös) eikä vapaalla tarvitse vastata työnantajan yhteydenottoon. Työpaikan WhatsApp -ryhmiin kuuluminen on täysin vapaaehtoista- voit poistua niistä vaikka määräajaksi.

Ammattiosaston hallitus