Pääluottamusmies tiedottaa

30.3.2022

Tehy Selänteen pääluottamusmies tiedottaa 30.3.22

Yhteistyötoimikunnassa käsiteltiin ma 28.3. kesälomien yhdenjaksoisuutta ja sulkuasioita. Työnantajan esitys on tänään kuntayhtymän hallituksessa käsittelyssä. Me Tehyn ja SuPer:n plm:t teimme lausunnon henkilöstön puolesta liittyen kesäajan järjestelyihin. Se on toimitettu yhtymähallituksen jäsenille.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on voimassa torstaihin 31.3.22 klo 23.59 asti. Viikonlopun aikana saamieni viestien vuoksi on työnantajan kanssa keskusteltu tilanteesta. Työnantaja on tietoinen, että henkilöstöä ei voi määrätä työhön eikä velvoittaa tekemään suojelutyö- eikä hätätyöperusteilla. Meillä on oikeus laillisen työtaistelun perusteella kieltäytyä ylityöstä ja vuoronvaihdosta. Tilanne on haastava tässä epidemiatilanteessa mutta nyt taistellaan meidän palkastamme ja alan veto- ja pitovoiman vuoksi. Helposti tilanne ei ratkea ja nyt vaaditaan joukkovoimaa pysymään tavoitteemme takana. Työnantaja vastaa siitä, että potilas-ja työturvallisuus toteutuu ja työnantajan tehtävänä on ratkaista miten se toteutuu - vähentämällä tilapäisesti palvelua tai paikkoja tai muilla keinoin. Ole yhteydessä plm:n jos sinut määrätään ylityöhön tai vuoronvaihtoon vedoten edellä mainittuihin syihin. Sinun ei siis tarvitse määräystä noudattaa.

Jos sinut siirretään toisiin tehtäviin työnantajan määräyksellä tilapäisesti - on sinulla oikeus omaan palkkaasi vaikka toisen tehtävän tehtäväkohtainen palkka olisi alempi. Jos palkka on isompi- tulee se nostaa siirron alusta asti ko tasolle. Suunniteltuja työvuoroja ei voi muuttaa edes tunnilla ilman suostumusta vaikka toisen työyksikön työajat olisivatkin erilaisia – sinulla on oikeus noudattaa vahvistettua työvuoroluetteloa.

Eri yksiköiden työkuormasta ja työnantajaa velvoittavista toimenpiteistä puuttua kuormitukseen olen pyytänyt selvitystä. Tiedotan kun asiasta saadaan vastauksia. Sinun tulee tehdä työsuojelu- ja potilasturvallisuus Haiproja jos sellainen tilanne kohdallesi tulee - vain näyttämällä toteen asiat, niihin saadaan muutosta.

Tehyn ja SuPer:n lakko alkaa 1.4.22 klo 6 OYS:n ja OAS:n osalta jos Tehyn hallinto ei eilen saatua sovintoesitystä hyväksy. Hallinnot ovat liitoissa koolla tänään 30.3.22 SEURAA TEHYN TIEDOTTAMISTA TYÖTAISTELUUN LIITTYEN!

MUISTUTUS: Tehy Selänteen ao 716 sääntömääräinen kevätkokous 7.4.22 klo 18. Ilmoittaudu tarjoilun vuoksi 3.4. mennessä osoitteessa https://ao716.tehy.fi. Kokouksen yhteydessä kuulet ajankohtaiset Selänteen asioissa, neuvottelukierroksesta ja hyvinvointialuevalmistelusta.

Pääluottamusmies Nina Pulkkinen