Ao tiedote 2/huhtikuu

27.4.2022

Tehy Selänne- tiedote 2/huhtikuu 22.4.22

YLITYÖ JA VUORONVAIHTOKIELTO! Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkoi 20.4.2022 klo 6 ja jatkuu toistaiseksi. Seuraa TEHYN tiedottamista asiassa. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana tehdään töitä normaalisti ennalta suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti, mutta ei tehdä ylitöitä eikä vaihdeta tai muuteta vuoroja. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana Tehyn jäsen ei vaihda työvuoroa edes perustellusta syystä. Työnantaja kantaa vastuun asiakas- ja potilasturvallisuudesta työtaistelutilanteessa.

Työntekijöitä ei saa painostaa luopumaan ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta ja eroamaan liitosta. Räikeimmillään painostamisessa voi olla kyse jopa rikoksesta (rikoslain 47 luku 3§). Tällaisissa tapauksissa tulee aina ottaa yhteyttä työpaikan luottamusmieheen.

Tehyn päätös ryhtyä tukitoimiin on jäseniä sitova. Kuulumalla liittoon jäsen sitoutuu noudattamaan liiton tekemiä päätöksiä ja sen antamia ohjeita. Yksittäisen jäsenen tärkein velvollisuus päätöksen synnyttyä on noudattaa Tehyn ohjeita. PIDETÄÄN RIVIT SUORINA!

Työnantajan tulee järjestellä toiminnot niin, että henkilöstöä on riittävästi. Joustamisellamme viemme pohjaa pois vaatimuksiltamme. Muistetaan, että tässä vaaditaan parempaa palkkaa ja parempia työsuhteenehtoja ihan kaikille meidän Tehyläisille eri ammattiryhmille.

KÄY LUKEMASSA tehy.fi/neuvottelukierros/potilasturvallisuus sivuston ohje. Toimi tarvittaessa ohjeen mukaan eli tee ilmoitus aluehallintovirastoon.

JÄSENILTA TEAMS LIITTYEN TYÖTAISTELUUN (ylityö-ja vuoronvaihtokielto, muu ajankohtainen tilanne) JA AVI:N ILMOITUKSIIN YM. Keskiviikkona 27.4. klo 18.30 alkaen. Linkki teams:n jäsentiedotteen meilissä.

Seuraa neuvottelukierrossivuilta tehy.fi , kuntasektorin sivuja, joissa myös ohjeistuksia oppaissa erilaisiin tilanteisiin. Voit ottaa yhteyttä myös Tehy Selänteen luottamusmiehiin. Yhteystiedot ao716.tehy.fi osoitteessa. #hoitajapula #MeidänKaikkienAsia

T: Tehy Selänteen hallitus ja luottamusmiehet